Pocztówka z Berlina

Jak najlepiej uczyć się podejmowania decyzji? Na konkretnych zadaniach! Jak ćwiczyć współpracę i szukanie kompromisów? Działając w grupie. Siódemka młodych osób z programu Wiedza do Potęgi, trenowała kompetencje miękkie podczas dwudniowego wyjazdu do Berlina.

Wychowawca i wychowawczyni z Fundacji Ocalenie zadbali o to, żeby nie zabrakło im okazji do nauki zarządzania czasem, planowania i komunikacji w grupie. Celem wyjazdu było także doskonalenie języka angielskiego. Każda z osób uczestniczących uczy się tego języka w szkole, ale niektórzy nawet nie wiedzieli, czy potrafią się nim sprawnie posługiwać. Dzięki wyjazdowi mieli okazję się o tym przekonać i przez to docenić swoje postępy.

Młodzież zwiedziła Muzeum Żydowskie i Futurium, czyli interaktywne muzeum poświęcone wyzwaniom przyszłości. Zobaczyli też m.in. Bramę Brandenburską, pozostałości Muru Berlińskiego, Czerwony Ratusz i słynną wieżę telewizyjną.

Poniżej zebraliśmy wypowiedzi uczestników i uczestniczek oraz kilka zdjęć z wyjazdu. 🙂

Anastasiia

Ten wyjazd dał mi dużo do myślenia, zrozumiałam, że życie za granicą (konkretnie w Niemczech) nie różni się bardzo od życia w Polsce. Odkryłam też, że jestem w stanie porozumiewać się z innym ludźmi po angielsku, wcześniej myślałam, że sobie nie poradzę.
W trakcie wyjazdu dostawaliśmy różne zadania od naszych wychowawców, np. wymyślić trasę, zgodnie z którą będziemy spacerować albo dogadać się z całą grupą i znaleźć miejsce, gdzie zjemy obiad. Było to naprawdę rozwijające doświadczenie, ponieważ nie zawsze było łatwo stworzyć plan, który pasowałby wszystkim – a do tego dochodzą trudności z porozumiewaniem się w języku angielskim (staraliśmy się rozmawiać po angielsku nawet w mniejszych grupkach osób:)).
Ten wyjazd był dla mnie również jak powiew świeżego powietrza, teraz czuję się wypoczęta i pełna sił, żeby zmieniać otaczający mnie świat na lepsze.

Mohamed

First off all I want to thank all the members of this beautiful trip I spent with you, also special thanks to Nina & Vard – nice to meet you guys, actually you were great with us, no matter what we didn’t all agree on everything turned out fine.

• From this trip I learned and saw many things, including relying on myself more, arranging a great schedule for the whole day, and being responsible for people you do not know well.
• I liked the different cooperation in all fields between culture and tradition in all the places we visited. What I liked the most was that each of us had different opinions but we accepted our differences without any problems

Thank you all for the best time of my entire life.

Peretiatko

To pierwszy wyjazd do Niemiec i drugi zagraniczny w moim życiu. Nie mogłem się doczekać.
Zebraliśmy się o 7:45. Jechaliśmy w grupie 9 osób z których dwie osoby były naszymi mentorami, którzy się nami opiekowali. Przygoda zaczęła się już w pociągu. Droga była spokojna i klimatyczna.
Po przyjeździe udaliśmy się do hostelu. Pojechaliśmy komunikacją miejską, a ja przyglądałem się tutejszej architekturze.
Dni były bardzo intensywne. Ciągle chodziliśmy po mieście, chodziliśmy na wycieczki z przewodnikiem i zwiedzaliśmy muzea. Podobało mi się, że mogliśmy połączyć naukę z odpoczynkiem.
Nauczyłem się też wykazywać cechy przywódcze. Gdy nie wiedzieliśmy jak dotrzeć do ważnego punktu włączałem Google Map i prowadziłem całą grupę.
To był niesamowity weekend, którego nigdy nie zapomnę! Podziękowania dla Fundacji ocalenie oraz naszych mentorów, Niny i Varda.

Khadiża

Przed wyjazdem się stresowałam, bo to był pierwszy mój wyjazd za granicę bez mamy i do tego jeszcze polegał na rozmawianiu po angielsku. I ten wyjazd był po prostu super! Jestem zdziwiona, że w te parę dni udało się tak dużo zrobić. Dzięki wyjazdowi ćwiczyłam angielski i odkryłam, że nieźle go znam. I teraz jeszcze bardziej chce mi się uczyć angielskiego i niemieckiego. Doświadczyłam, jak to jest wyjeżdżać gdzieś z małą grupą. A to, że musieliśmy sami wybierać gdzie iść, gdzie jeść, planować i współpracować, było bardzo fajne. Poznałam dzięki wyjazdowi parę bardzo fajnych ludzi.

Shahed

I’m really happy I got the chance to live this experience, at the same time I have learned a lot of things. One of them was something I really liked – being a leader. I was able to lead some trips, it wasn’t easy and at the same time it was fun, it’s a huge responsibility to lead a group. I felt that I was really important. It will help me in the future too so I am really happy. This trip showed me that I can navigate a foreign country and the most important thing was that I made new friends and we’re really close, so I want to say really thank you for everything!

Saifullo

Moim zdaniem wycieczka do Berlina była bardzo fajna ze względu na to że było dużo i ciekawych miejsc do zwiedzenia – na przykład Brama Brandenburska. Miałem wielką nadzieję, że damy radę ją zobaczyć. Było też muzeum nowych technologii, gdzie widziałem panele słoneczne, a tym zajmuję się teraz na moim kierunku w szkole – więc byłem bardzo zadowolony!

Dust

Jeszcze raz chciałbym podziękować Panu i Pani Ninie za wysiłek i wyrazić szczerą nadzieję, że jeszcze będziemy mieli okazję do spotkania się w tym samym towarzystwie.

Był to mój trzeci wyjazd z Ocaleniem i definitywnie najbardziej unikalny, przede wszystkim dlatego, że podczas tych 3 dni działo się mniej-więcej tyle rzeczy co podczas innych wyjazdów, które trwały po 2 tygodnie. Przyczyniły się do tego przede wszystkim brak przedwcześnie ustalonego planu oraz ograniczony do minimum pobyt w czterech ścianach. Choć według mnie takie podejście raczej nie zadziała na dłuższą metę (tzn. w przypadku gdy wyjazd trwa ponad kilka dni), bardzo się cieszę, że zostało zastosowane podczas planowania tej konkretnej wycieczki. Jeśli miałbym wybrać element wycieczki, który najbardziej przypadł mi do gustu, zdecydowanie byłaby nim ekskursja z przewodnikiem po Museumsinsel. Za jej zupełne przeciwieństwo uważam natomiast wycieczkę po Muzeum Żydów, przede wszystkim dlatego, że o wiele bardziej atrakcyjne muzeum o tej samej tematyce możemy znaleźć w Warszawie. Reasumując, oceniam wyjazd bardzo pozytywnie i z pewnością jeszcze długo będę z przyjemnością wspominał ten weekend. Dziękuję za wszystko.

A na koniec pamiątkowy film przygotowany przez jedną z uczestniczek!

Wiedza do potęgi to program tutorsko-stypendialny, który prowadzimy wraz z Fundacją BNP Paribas już od prawie 5 lat. W tym roku szkolnym wsparciem zostało objętych 100 uczniów i uczennic z doświadczeniem migracji i uchodźstwa. Więcej informacji tutaj.