Załatw to: “Dobry start” – zmiany w programie

1 lipca ruszył nabór wniosków o świadczenia z programu “Dobry start”, potocznie 300+,  czyli rządowe dofinansowanie wyprawek szkolnych dla dzieci. O tym, komu i na jakich zasadach przysługuje świadczenie, pisaliśmy w naszym poprzednim artykule – tu zatem przypomnimy tylko, że skorzystać z tej formy wsparcia mogą zarówno obywatele polscy, jak i cudzoziemcy (jeśli spełniają określone ustawowo warunki). Świadczenie przysługuje bez względu na posiadany dochód i może zostać wypłacone tylko raz w ciągu roku. Dofinansowanie przysługuje na dzieci rozpoczynające rok szkolny do ukończenia 20 roku życia, natomiast na dzieci legitymujące się odpowiednim orzeczeniem o niepełnosprawności do 24. roku życia.

W roku 2021 zaszły ważne zmiany dotyczące procedury ubiegania się o świadczenie “Dobry start”. Obsługą świadczeń, od tego roku, zajmuje się Zakład Ubezpieczeń Społecznych (ZUS), a sam wniosek można złożyć wyłącznie drogą elektroniczną.

Świadczenie 300+ w 2021 roku – co warto wiedzieć

O ile do tej pory obsługą programu “Dobry start” zajmowały się gminne i powiatowe organy właściwe, o tyle teraz za przyznanie i wypłatę świadczeń odpowiada ZUS. Jakie zmiany się z tym wiążą? Po pierwsze, wnioski o przyznanie świadczenia 300+ można składać tylko drogą elektroniczną do ZUS-u. Po drugie, świadczenie z programu “Dobry start” będzie wypłacane wyłącznie na rachunek bankowy. Jeśli więc jeszcze nie masz rachunku w banku, a chcesz ubiegać się o świadczenie 300+, to warto go założyć. No i oczywiście ważne są terminy: jeżeli złożysz wniosek w lipcu lub sierpniu, to świadczenie zostanie wypłacone do 30 września 2021 r. Natomiast złożenie wniosku w kolejnych miesiącach (tj. we wrześniu, październiku lub listopadzie) będzie skutkowało wypłatą świadczenia w ciągu dwóch miesięcy od jego złożenia. Ostatecznym jednak deadlinem na złożenie wniosku jest 30 listopada 2021 r. Wnioski złożone po tym terminie nie będą rozpatrywane.

Gdzie i jak załatwić sprawę

Wnioski można składać za pośrednictwem portalu Platformy Usług Elektronicznych (PUE ZUS), portalu Emp@tia lub przez bankowość elektroniczną. Każda osoba, która złoży wniosek o świadczenie (także przez bankowość elektroniczną lub portal Emp@tia), będzie mogła sprawdzić status wniosku na portalu PUE ZUS. Za pomocą tego serwisu można będzie też sprawdzić korespondencję z ZUS w sprawie wniosku o świadczenie (np. wezwanie do uzupełnienia wniosku lub załączników, informacja o przyznaniu świadczenia, decyzja odmawiająca przyznania świadczenia).

Załatw to z nami!

Masz dodatkowe pytania lub potrzebujesz pomocy w złożeniu wniosku? W czasach koronawirusowych Centrum Pomocy Cudzoziemcom pomoże Ci zdalnie! Napisz do nas na adres: [email protected], wpisz w tytule maila “Dobry start” i opisz krótko swój problem. Jeśli zależy Ci na szybkim kontakcie, możesz również przesłać do nas swój numer telefonu – ułatwi nam to komunikację i skróci czas oczekiwania na odpowiedź. 

Oferowana przez nas pomoc jest bezpłatna. Prosimy jednak pamiętać, że nie oferujemy wsparcia technicznego w zakresie działania portali i serwisów rządowych.

Więcej podpowiedzi, o jakie sprawy warto zadbać, mieszkając w Polsce i w czym może Ci pomóc Centrum Pomocy Cudzoziemcom znajdziesz TUTAJ.