Loading...

Wiedza do potęgi

Wiedza do potęgi to program tutorsko-stypendialny, którego celem jest wsparcie edukacji dzieci i młodzieży z doświadczeniem migracji, w tym uchodźstwa. Inicjatywa powstała w 2018 roku we współpracy z Fundacją BNP Paribas. Do programu przyjmowane są młode osoby (9-17 lat) mieszkające w Warszawie i uczęszczające do polskich szkół, zwłaszcza mające trudności w nauce i zagrożone je przerwaniem. Poprzez systematyczne wsparcie program zwiększa szanse edukacyjne dzieci cudzoziemskich i wspiera je w indywidualnym rozwoju. Obecnie (rok szkolny 2024/2025) uczestniczy w nim 100 dzieci, a 30 z nich otrzymuje stypendia.

200

Liczba dzieci, które otrzymały wsparcie
od początku programu

100

Liczba dzieci, które uczestniczą
w programie w roku szkolnym 2024/2025

30

Liczba dzieci, które
otrzymają stypendia

Fot. Damian Lemański

Cele i wyzwania

Głównym celem programu jest wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci i młodzieży z doświadczeniem uchodźstwa i przeciwdziałanie przedwczesnemu przerywaniu nauki. System wsparcia w programie ma charakter długoterminowy i jest ukierunkowany na zakończenie etapu edukacji, zdanie egzaminu, zdobycie konkretnych kwalifikacji i umiejętności. Program odpowiada na złożone wyzwania dzieci cudzoziemskich, które często zmagają się z barierą językową, niewystarczającym wsparciem integracyjnym w szkołach, trudną sytuacją finansową rodzin, dyskryminacją i bagażem trudnych doświadczeń związanych z migracją.

Formy wsparcia

Pierwszym filarem programu jest tutoring – każde dziecko w programie może skorzystać ze wsparcia osoby wolontariackiej, która podczas cotygodniowych spotkań zapewnia bieżące wsparcie w nauce. Poza wspólną nauką, celem spotkań tutorskich jest także motywowanie dziecka i wspieranie go w realizacji celów związanych z edukacją. Drugim filarem programu są stypendia w kwocie 500 zł przyznawane na czas roku szkolnego, które służą rodzinom do pokrycia kosztów związanych z edukacją dziecka. Stypendia naukowe przyznawane za sukcesy w nauce, a pomocowe są wsparciem dla osób znajdujących się w trudnej sytuacji finansowej.

Ważnym elementem programu są również zajęcia grupowe w fundacji i poza nią, wyjścia edukacyjne, kulturalne, rozrywkowe oraz warsztaty (np. WenDo, edukacji finansowej, doradztwa zawodowego). Uczestnictwo w zajęciach grupowych pozwala dzieciom nawiązać znajomości z rówieśniczkami i rówieśnikami o podobnych doświadczeniach i zbudować poczucie przynależności. Zajęcia tematyczne służą również odkrywaniu i realizowaniu zainteresowań – artystycznych, naukowych, czy sportowych. Dzieci przygotowujące się do egzaminu ósmych klas i matury biorą udział w dodatkowych zajęciach grupowych z matematyki, polskiego i angielskiego. W zależności od indywidualnych potrzeb, organizowane są również korepetycje z przedmiotów sprawiających dziecku szczególną trudność.

Pamiętając o kluczowej rolę rodziców w edukacji dziecka, program kładzie nacisk na zaangażowanie całej rodziny. Specjaliści i specjalistki programu tutoringowego wspierają rodziców w odnalezieniu się w polskim systemie edukacyjnym, towarzyszą w kontaktach ze szkołami i zachęcają ich do czynnego uczestnictwa w życiu szkolnym.

Fot. Damian Lemański
Fot. Damian Lemański

Efekty programu

Od początku programu wsparcie edukacyjne otrzymało już 200 dzieci z doświadczeniem migracji, w tym uchodźstwa. Wiele z nich uczestniczy w programie przez kilka lat, a regularna praca pozwala im z sukcesem kończyć etapy edukacji, podejmować studia lub zatrudnienie, odkrywać i rozwijać swoje pasje oraz nawiązywać przyjaźnie. W 2024 roku wszystkie osoby, które ukończyły szkołę podstawową otrzymały miejsce w szkołach średnich. Poprzez zaangażowanie we wsparcie rodziców, a także uczestnictwo rodzeństwa w programie,  program wspiera integrację i usamodzielnianie się całych rodzin i ich uczestnictwo w życiu społecznym.

To top