Wiele spraw urzędowych można załatwić online w serwisach administracji publicznej – kilkoma kliknięciami, bez wychodzenia z domu. Wiele spraw, takich jak 500+, można obecnie załatwić jedynie online. Potrzebny jest jednak do tego Profil Zaufany – bezpłatne narzędzie, które służy do potwierdzania tożsamości w elektronicznych kontaktach z urzędami. Można dzięki niemu wysyłać przez Internet dokumenty i wnioski bez konieczności osobistego stawiennictwa w urzędzie, np. za pośrednictwem Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej ePUAP służącej do kontaktu z różnymi urzędami, na którą można się zalogować poprzez Profil Zaufany.
Profil zaufany ma postać loginu (ciąg cyfr) i hasła (ciąg cyfr i liter). Gdy zrobisz profil zaufany, koniecznie zapamiętaj te login i hasło lub zapisz je na bezpiecznym nośniku, do którego nikt poza tobą nie ma dostępu.
Kto może założyć Profil Zaufany?
Założyć i korzystać z Profilu Zaufanego może każda osoba, która ma numer PESEL (numer z polskiego systemu ewidencji ludności) oraz pełną lub ograniczoną zdolność do czynności prawnych. Tym samym mogą to zrobić również cudzoziemcy – pod warunkiem, że posiadają numer PESEL. Jedna osoba może mieć tylko jeden, unikalny Profil Zaufany, który jest ważny przez 3 lata i może zostać przedłużony na kolejne 3 lata.
Co daje Profil Zaufany?
Profil Zaufany daje możliwość zdalnego załatwienia wielu spraw, w tym m.in.:
- składanie wniosków o 500+, 300+, becikowe, świadczenie rodzicielskie i inne (empatia.mpips.gov.pl, ZUS PUE )
- logowanie do PUE ZUS – Platformy Usług Elektronicznych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (ZUS PUE)
- rejestracja w urzędzie pracy (praca.gov.pl)
- logowanie do Portalu podatkowego (podatki.gov.pl)
- uzyskanie odpisów aktów stanu cywilnego (urodzenia, małżeństwa, zgonu) (ePUAP.gov.pl)
- logowanie do Internetowego Konta Pacjenta (pacjent.gov.pl)
- złożenie wniosku o Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego EKUZ (ePUAP.gov.pl)
- założenie firmy (prod.ceidg.gov.pl)
- i dziesiątki innych spraw.
Jak załatwić sprawę
Do założenia profilu zaufanego potrzebny jest adres email. Profil Zaufany można założyć online za pośrednictwem bankowości elektronicznej. Jest to najszybsza i najprostsza opcja – warto jednak sprawdzić, czy nasz bank daje taką możliwość (sprawdź listę banków na stronie Profilu Zaufanego). Inna opcja to rejestracja w serwisie pz.gov.pl i potwierdzenie Profilu Zaufanego w jednym z wybranych punktów potwierdzających w ciągu 14 dni od momentu wypełnienia formularza rejestracyjnego. Najbliższy punkt potwierdzający można znaleźć za pomocą specjalnej wyszukiwarki – mogą to być m.in. urzędy skarbowe, placówki ZUS, urzędy wojewódzkie czy wybrane urzędy pocztowe.
Załatw to z nami!
Potrzebujesz wsparcia w założeniu Profilu Zaufanego?
W czasach koronawirusowych Centrum Pomocy Cudzoziemcom pomoże Ci zdalnie! Napisz do nas na adres: [email protected] i wpisz w tytule “Profil Zaufany”.
Oferowana przez nas pomoc jest bezpłatna.